Der er et virkelig stort udvalg af regnskabsprogrammer på det danske marked. Vi hjælper dig med at navigere dig igennem denne store jungle af muligheder – for at du kan finde det bedste og billigste regnskabsprogram til din virksomhed – eller i dette tilfælde forening.
Tendensen går mod, at man benytter danske regnskabsprogrammer, da disse er designet med henblik på at understøtte den funktionalitet, som danske virksomheder har brug for i dag. Foreninger kan med fordel også anvende disse programmer, da deres brugsmønster er meget det samme.
Under normale omstændigheder er det vigtigt at vide, hvilken form for virksomhed du har, da dette kan betyde noget for, hvilket slags regnskabsprogram du skal vælge. Når det kommer til foreninger, så kan du bare vælge de samme program, som du ville vælge til en normal virksomhed. Der er dog visse programmer som kan tilbyde en eller anden form for rabat, hvis man er en foreningen. Derfor er det lidt vigtigt at undersøge for rabatter, hvis økonomien er stram i foreningen.
I forhold til funktionalitet, så er det vigtigt, at programmer understøtter alle de funktioner, som der er nødvendige for at få regnskabet til at køre så godt og automatisk som muligt. Et af disse kunne være afstemning med din bank konto, men det kræver naturligvis, at du har en erhvervskonto i en bank, som understøtter dette. Du kan læse om dette på de forskellige programmers hjemmesider.
Endvidere bør du sikre, at dit regnskabsprogram opbevarer bilag i skyen, da dette er et lovkrav. Dette er en relativ ny ting, så glem det ikke.
Priserne på regnskabsprogrammerne er nogenlunde ens, så i så fald skal du vælge det, som er nemmest for dig at betjene. Du kan også se på, om din revisor har en favorit, som han/hun er bekendt med – dette kan give en besparelse. Der er dog tilfælde, hvor man ikke har en revisor på. Så derfor kan dette punkt også være irrelevant.