På vej mod næste mobilrevolution

Peter Rørsgaard, direktør for Mobile Solutions i Trifork. Foto: Michael Altschul

Peter Rørsgaard, direktør for Mobile Solutions i Trifork. Foto: Michael Altschul

Alle banker har fokus på udvikling af de digitale kanaler for at øge selvbetjeningen. Næste udfordring er at udnytte de mobile platforme til rådgivning, så det fysiske kundemøde kommer i øjenhøjde og bliver mere vedkommende for kunderne.

Fra de første netbanker så dagens lys i slutningen af 1990’erne til i dag, er der sket en markant udvikling hos kunderne. Fra passivt at acceptere netbanken som et tilbud om selvbetjening, stiller kunderne nu øgede krav til bankerne om mere og mere digitalisering og forventer brugervenlige løsninger på de mobile platforme.
“I dag har over tre millioner danskere en smartphone, og over to millioner har en tablet. Det er en strømpil for udviklingen,” siger Peter Rørsgaard, der er direktør for Mobile Solutions i Trifork.

Erfarne mobiludviklere
Som softwareudviklingshus er Trifork en af de mest erfarne mobil applikationsudviklere i Norden. Virksomheden har blandt andet – i samarbejde med Danske Bank – udviklet en bred vifte af mobile smartphone- og tabletløsninger, senest MobilePay, der har revolutioneret danskernes brug af smartphonen til mobilbetalinger.
Dertil kommer over 100 mobile løsninger til finansielle og ikke-finansielle virksomheder samt over 20 avancerede mobilbankløsninger i Nordeuropa.
“Indtil nu har bankerne investeret heftigt i at udvikle de digitale kanaler til selvbetjening, og udviklingen vil uden tvivl fortsætte. Men vi forventer, at det næste store slag skal slås indenfor mobile rådgivningsløsninger,” siger Peter Rørsgaard og fortsætter:
“I dag er der et misforhold mellem hvad kunderne oplever på de mobile platforme, og hvad de oplever, når de holder et face-to-face møde med en bankrådgiver. Efter vores mening er det nødvendigt at redefinere det fysiske rådgivningsmøde om bolig, pension, investering m.m. og tilbyde mere digitale og letforståelige løsninger, såfremt banker i fremtiden vil invitere kunder ind til et face-to-face kundemøde.
“Udfordringen for bankerne er derfor at finde en måde, hvorpå man kan udnytte de mobile platforme, så kundernes oplevelse af rådgivningen kommer i øjenhøjde og bliver mere vedkommende.”
“Der vil komme nogle nye og spændende løsninger, vi endnu ikke har set i Danmark. Det kræver selvfølgelig mod hos bankerne at lancere nye mobile rådgivningsløsninger, og det skal naturligvis ske i tæt samspil med kunderne.”

Lean er vejen frem
Den teknologiske udvikling går så hurtigt, at bankerne er nødt til at tænke i 3-9 måneders udviklingsforløb, i stedet for 12-36 måneders projekter.
Trifork peger på den agile udviklingsfilosofi som en central del af Triforks DNA. Virksomheder bruger oftest al for lang tid på at få løsninger på markedet.
“Med agil udvikling bliver man hurtigt enige om, hvad løsningen skal kunne – i store træk. D.v.s. at man prioriterer de vigtigste funktionaliteter, som skal være med i løsningen, før den rulles ud, og man aftaler en fast lanceringsdato.”
“Med 14 dages udviklingsforløb, hurtig og enkel feedback og hyppige tests muliggøres en kort ‘time-to-market’. Dermed kan man måske overraske sine konkurrenter, og også få løsningen testet hurtigere hos kunderne og høste nogle værdifulde erfaringer,” forklarer Peter Rørsgaard.
Han pointerer, at den trinvise agile udvikling også sikrer, at kunden ikke binder en uforholdsmæssig stor investering i et fuldt kravsspecificeret produkt, der risikerer ikke at slå igennem hos brugerne.
“Vi vil derfor opfordre til, at man ikke brænder inde med sine gode ideer, men slipper dem løs i en agil innovationsproces. Det har Trifork hjulpet sine kunder med i en årrække og med gode resultater,” siger Peter Rørsgaard.

Trifork
Trifork er et innovativt softwareudviklingshus, der startede i 1996. Selskabet beskæftiger 280 medarbejdere fordelt på otte kontorer i Europa og USA.
Det forretningsmæssige fokus er på mobile løsninger, agile udviklingsprocesser og cloud computing.
For at være på forkant med den teknologiske udvikling afholder Trifork GOTO udviklingskonferencer og -kurser. Hvert år deltager ca. 6-8.000 udviklere og 900 teknologieksperter som talere.

Trifork A/S
Borgergade 24B
1300 København K
Tlf.: +45 43 24 12 12

Trifork_logoTS (black)Direktør, Mobile Solutions
Peter Rørsgaard
Email: pro@trifork.com
Tlf.: +45 20 42 24 94
trifork.com

Der er lukket for kommentarer.