Imple­mentering af et forsik­ringssystem i fire nemme trin

Fadata_INSIS prototype_general copy

Der findes et utal af forskellige forsikringssystemer på markedet, leveret af et utal af leverandører fra mange forskellige geografiske regioner og med stort set samme funktionalitet. Det kan ofte være svært at se forskel på fordelene fra det ene system til det andet, fordi processen med at vurdere, implementere og gå i luften kan tage så lang tid, at slutresultatet først kan ses efter flere år. Kan man gøre noget ved det?

Prototyping
Idéen med at lave prototyper af et produkt eller af en løsning er ikke ny, og mange virksomheder fra forskellige brancher gør det. Virksomheder som Microsoft, Disney og Boeing gør det, for blot at nævne nogle få. Prototyping er en proces, som virksomheder bruger til at være innovative, til at kommunikere både med kunder og med hinanden internt og til at udvikle og forbedre deres produkter. Boeing bygger digitale prototyper af sine fly, så man opdager uoverensstemmelser i designet før enkeltdelene er produceret og samlet. Disney bruger ’storyboards’ til at arbejde sig gennem processen med at producere film i spillefilmslængde. Men selvom idéen ikke er ny, så bliver prototyping metoden kun sjældent brugt til at udvikle forretningsorienterede forsikringssystemer, selvom metoden både er innovativ og kundeorienteret.

Sælgers indfaldsvinkel
Fadata er kommet langt med at udvikle sit vigtigste produkt, INSIS Insurance Suite, ved at fastholde et konstant højt investeringsniveau i forskning og udvikling, for at gøre INSIS til en af de bedste løsninger på markedet til at automatisere forsikringsforretningerne. I løbet af sine mere end 20 års engagement i forsikringsbranchen har Fadata akkumuleret en rigdom af erfaringer fra en lang række succesrige implementeringer i Europa, Rusland, Mellemøsten, Latinamerika og Afrika.
Med baggrund i denne erfaring, i vores multinationale indsigt og i vores dybe viden om både forsikringer og de teknologiske udviklingstendenser, har vi hos Fadata besluttet at gå ét skridt videre og forsyne forsikringsselskaberne med færdige ’ud-af-boksen’ løsninger til de forskellige markeder.
Det vigtigste mål med dette er ikke kun at levere en kraftig maskine til at konfigurere produkter, processer og interfaces til vores kunder, men også at levere præ-konfigurerede og nøglefærdige løsninger, der dækker alle forretningsområderne, livs-, ikke-livs- og sundhedsforsikringer, som på meget kort tid kan blive sat i drift og indgå i virksomhedens forretningslandskab. Med INSIS Prototype får forsikringsselskaberne en større evne til at minimere omkostningerne ved at ensrette processerne og teknologien ved at bruge den platform, som i forvejen er blevet skabt og fintunet på baggrund af markedets krav og udnyttet af mange virksomheder.
Med baggrund i denne akkumulerede erfaring, har Fadata skabt vores ’ready-to-market’ prototyper til de nordiske lande.

Ready-to-market løsning til den nordiske region
Ready-to-market prototypen dækker alle forretningsområder og indeholder al den funktionalitet, der findes i INSIS pakken, med følgende regionsspecifikke konfigurations- og kundetilpasning, plus total frihed i den trinvise implementeringsproces:
Prækonfigurerede obligatoriske produkter (dvs. produkter der er bestemt ved national lov og af de forsikringsregler, der er fælles for alle de forsikringsselskaber, der findes i regionen eller i det enkelte land.)
Prækonfigurerede produkter der specielt dækker regionen.
Prækonfigurerede kommercielle produkter der er fælles for alle regioner.
Prækonfigureret indtægtsstyring og fakturering.
Prækonfigurerede standardprocesser baseret på Fadatas referenceprocesmodel – fælles for alle regioner:
• Nye forretningsområder (internetsalg, partnersalg, back-office salg).
• Assurandører.
• Policeadministration (ændringer, opsigelser etc.)
• Afregning af fordringer og subrogation.
• Reassurance (inklusive valgfri genforsikring, fronting og medforsikring).
• Provisioner.
• Fakturering og opkrævning.
• Udbetaling.
• Batch processing.
Prækonfigurerede front-end løsninger (portaler):
• INSIS agentportal.
• INSIS kundeportal.
• INSIS til mobile applikationer.
Præbyggede interfaces til integration med lovbundne systemer.
Præbyggede interfaces til integration med andre systemer, der er almindeligt brugt i regionen.
Præbyggede interfaces til at levere data til lovbunden rapportering.
Fuld understøttelse af lokale sprog.
Forretningsmæssige gevinster
Metoden med prototyping gør forsikringsselskabet i stand til at få ægte ’feel and touch’ med systemet på et meget tidligt tidspunkt og derfor få mulighed for at lave de nødvendige ændringer på et tidligt tidspunkt, hvis det er behov for det. Dermed forkortes implementeringsprocessen væsentligt, risici reduceres og udgifterne bliver mindre. Samtidig får kunden den basale funktionalitet til en meget konkurrencedygtig pris og baseret på gennemprøvet teknologi og professionelt leveret til den aftalte tid og pris. Med prototyping undgår man problemerne med ’big-bang’ metoden ved at give kunden frihed til at vælge, om man vil implementere hele løsningen, et enkelt modul eller et helt forretningsområde.
Fadata
Fadata blev etableret i 1990 og er en førende leverandør af softwareløsninger til forsikringsselskaber over hele jorden. Dets hovedprodukt INSIS Insurance Suite har kunder i Portugal, Frankrig, Dubai, Bahrain, Bulgarien, Rumænien, Ukraine, Rusland, Kazakhstan, Azerbaijan, Columbia, Etiopien, Estland, Spanien, Danmark, Polen, USA, Slovakiet og Ungarn.
Som Oracle Platinum Partner tilbyder Fadata også sine kunder løsninger og konsulentydelser på området Oracle Applications: Oracle e-Business Suite, Oracle Siebel CRM, Oracle Enterprise Content Management og BI løsninger.
Med hovedkontor i Sofia i Bulgarien og afdelinger i Rumænien, Serbien, Rusland, Danmark, Argentina og Portugal har Fadata et globalt distributør- og partnernetværk i mere end 20 lande, som leverer service til mere end 110 kunder på verdensplan.

www.fadata.eu16, Cherni Vrah Boulevard
1421, Sofia, Bulgarien
Tel: +359 2 963 2141
Mail: office@fadata.eu
www.fadata.eu

Der er lukket for kommentarer.