Fremtidens banker mødes
af tårnhøje krav

Martin Petersen, administrerende direktør for CGI Danmark, og Jeppe Hansen, direktør for den finansielle sektor, CGI Danmark. Foto: Michael Altschul

Martin Petersen, administrerende direktør for CGI Danmark, og Jeppe Hansen, direktør for den finansielle sektor, CGI Danmark. Foto: Michael Altschul

Bankernes store udfordring er at fastholde indtjeningen og samtidig honorere kundernes tårnhøje krav om nye services. Disse er dyre at udvikle på gamle legacyplatforme, og derfor skal bankerne tænke proaktivt og tage et opgør med gammel virksomhedskultur.

“Fremtidens bankkunder vil kræve at kunne gøre hvad som helst, når som helst og hvor som helst. Og det skal ske meget hurtigt og meget let.”
“Faktum er bare, at bankernes eksisterende IT-systemer ikke kan opfylde disse krav.”
Det siger Jeppe Hansen, der er direktør med ansvar for den finansielle sektor i CGI Danmark.
Han påpeger dog, at nogle banker har været endog meget dygtige til at præsentere flotte brugergrænseflader til deres kunder.
“Men det er meget dyrt at udvikle nye, tidssvarende services på disse legacyplatforme, som det jo reelt er. Det kræver, at man gør en masse krumspring for at få det til at fungere. Derfor ser vi også en stor efterspørgsel på end-to-end services såsom Cyber Security frem for traditionelt konsulent- og projektarbejde.”
Samtidig er bankerne udfordret af en stadig strøm af nye lovgivningskrav, og compliance lægger således beslag på en stor del af IT-budgettet.

Kundeloyaliteten falder
“Men bankerne er ikke kun udfordret på omkostningssiden. Kundernes loyalitet mod bankerne er for nedadgående og vil fortsætte den vej. I fremtiden vil kunderne være loyale mod en service og ikke mod en bank,” siger Jeppe Hansen.
Det er således et komplekst billede, vi kigger på. En af bankernes store udfordringer er at få renoveret eller udskiftet de gamle systemer. Når det er gjort, skal der udvikles nye services, hvilket også er dyrt. Derfor er bankerne nødt til at få frigjort kapital, og det kan vi hjælpe med,” siger Jeppe Hansen.
Som leverandør af IT-services er CGI blandt verdens fem største udbydere. Da CGI i 2011 købte Europas største IT-serviceleverandør Logica, blev CGI en verdensomspændende koncern med 68.000 medarbejdere.
“I kraft af vores kapacitet kan vi tage os af alt det, som er bankens såkaldte ‘back office’. Det ville sige alle de grundlæggende rutiner, der kræves for at man kan drive en bank,” siger Martin Petersen, der er Senior Vice President og administrerende direktør i CGI Danmark.
CGI har udviklet dette som en slags standardiseret hyldevare kaldet ‘Bank in a Box’, hvor alle processer er optimeret og understøtter hinanden således, at driften kan gøres billigere, end hvis banken selv skulle gør dette arbejde.
“Så det, der er bankernes ‘back office’, er vores ‘front office’ og kernekompetence,” siger Martin Petersen.
Han er ikke i tvivl om, at bankerne er nødt til at kigge denne vej, hvis de vil fastholde deres indtjening og samtidig honorere kundernes krav.

Finsk bank viser vejen
I Norden har vi set det første eksempel på, at en bank lægger en del af sit ‘back office’ ud til en leverandør. Den finske finansgruppe OP-Pohjola har lagt hele sit informations- og kommunikationssystem ud i et selskab, som CGI ejer sammen med banken, og hvorfra CGI skal drive og videreudvikle bankens IT-installation.
“Ideen med at lægge en del af bankens drift ud af huset er jo at lade en leverandør tage sig af det, som er skjult for kunderne, så banken får mulighed for at bruge tid og kræfter på at udvikle det, som er synligt for kunderne, og som dermed kan differentiere banken og styrke dens konkurrenceevne,” tilføjer Jeppe Hansen.

Kræver omstilling
“Men hvis danske banker skal drage fuld nytte af de muligheder for driftsoptimering, der ligger i outsourcing, skal de igennem en omstillingsproces og tage et opgør med deres eksisterende virksomhedskultur,” siger Martin Petersen og fortsætter:
“De fleste banker benytter sig i dag af flere forskellige leverandører, som de selv styrer og koordinerer. Men i fremtiden forventer vi at se, at de proaktive banker vil kombinere leverandøraftalerne med de nye, standardiserede services, som især de større leverandører har erfaringen med. Det er her, jeg tror vi som leverandør og samarbejdspartner kan gøre en betydelig forskel,” siger Martin Petersen.

CGI
CGI er grundlagt i 1976 og er i dag verdens femte-største udbyder af services inden for IT-services og forretningsprocesser med 68.000 medarbejdere på 400 kontorer i 40 lande. Koncernen servicerer tusinder af globale kunder med en omfattende portefølje af services inden for forretningsrådgivning, systemintegration og outsourcing services. CGI har stor fokus på sine kunders tilfredshed, som måles løbende og ligger højt på over 9 (ud af 10 mulige). CGI har en årlig omsætning på mere end 48 mia. DKK og er børsnoteret på TSX (GIB.A) og NYSE (GIB).

CGI-Logo2012-color-epsLautrupvang 10
2750 Ballerup
Tlf.: +45 44 78 40 00
martin.petersen@cgi.com
jeppe.lau.hansen@cgi.com
www.cgi.dk

Der er lukket for kommentarer.