Jeg går lige i fremtidens bank

Tekst: Jess Ulrik Verge

Danskerne har taget godt imod betalingsløsninger som Mobile Pay og Swipp,” siger Finansrådets direktør Jørgen A. Horwitz.

Danskerne har taget godt imod betalingsløsninger som Mobile Pay og Swipp,” siger Finansrådets direktør Jørgen A. Horwitz.

Produkterne vil blive bedre, det vil blive lettere at bruge dem, og du kan selv bestemme hvor, hvordan og hvornår, du ordner dine forretninger i fremtidens bank.

Finansrådets direktør Jørgen A. Horwitz er ikke tvivl om, at mødet med fremtidens bank vil være en positiv oplevelse for de danske bankkunder.
”Vi har jo allerede set, hvor digitaliseringsparate danskerne er, og hvor godt de har taget imod bankernes mange nye løsninger. Det gælder selvfølgelig især netbank, mobilbank og lige nu tager kunderne særdeles godt imod betalingsløsninger som Mobile Pay og Swipp,” begynder Jørgen A. Horwitz og fortsætter:
”Bankerne har anvendt millarder af kroner til digital udvikling og forskning i digitale løsninger. Allerede i dag er vi med i superligaen internationalt, når det kommer til det digitale. For mig er der ingen tvivl om, at den udvikling vil fortsætte. Mange danske bankkunder vil nok undre sig over, at der findes store amerikanske og franske banker, som den dag i dag udstyrer deres kunder med noget i dansk optik så gammeldags som et checkhæfte.”

Fra filial til digital
Bankernes fokus på bedre og nemmere digitale løsninger drives frem af kundernes efterspørgsel. Kunderne tilvælger i stadig stigende grad de digitale løsninger i stedet for at gå i den fysiske filial. Ifølge Jørgen A. Horwitz er fremtidens bank både digital og mobil, men han forudser ikke, at filialerne vil forsvinde helt.
”Lige nu ser vi, at flere banker lukker filialer, og selv om der også åbnes filialer, må vi må forvente, at det samlede antal af filialer vil falde,” siger Jørgen A. Horwitz.
”Den danske banksektor er fulgt med tiden og den digitale udvikling. Skræk­eksemplerne på det modsatte har vi jo set indenfor bl.a. de store musik- og videobutikskæder, eksempelvis Blockbuster, som ikke havde et modsvar til streamingtjenester som Spotify og Netflix og derfor mistede deres forretningsgrundlag på ingen tid,” siger Jørgen A. Horwitz videre.
Finansrådets direktør lægger dog ikke skjul på, at udviklingen vil sætte sine spor i forhold til den klassiske rådgivningssituation, som hidtil er foregået ud fra omnibus-princippet i filialerne.
”Vi kender det allerede fra sundhedsvæsenet, hvor man samler fagekspertisen i særlige enheder for at øge kvalitetsniveauet og dermed sikre patienten den bedste, faglige behandling. I nogle banker er man i færd med at samle tilsvarende kompetenceenheder, og jeg er ikke i tvivl om, at det er noget, som mange banker fremover vil forsøge sig med,” forklarer Jørgen A. Horwitz.
Det betyder ikke, at der bliver længere og længere til specialenhederne, for mange banker vil, nogle gør det allerede, tilbyde onlinerådgivning over en platform som eksempelvis Skype.

Vi går forrest
Fremtidens bank vil ifølge Jørgen A. Horwitz byde på nye digitale tiltag indenfor emner som pension, ejendomshandel, engagementsoverførsler og clearing af betalinger. Og bankerne vil fortsætte samarbejdet med det offentlige omkring udvikling af mere simple, effektive og sikre digitale løsninger til danskerne.
”Det samarbejde er unikt dansk. Næsten alle danskere bruger NemID, boligejerne har i de seneste år taget Digital Tinglysning til sig. Fremtiden vil kun byde på flere af den slags samarbejder,” forudser Jørgen A. Horwitz og understreger:
”Vi vil være den sektor, der går forrest og driver digitaliseringen af Danmark frem.”

Der er lukket for kommentarer.