Fokus på kunder og processer

Tekst: Jess Ulrik Verge

En undersøgelse fra virksomheden Management Events viser, at bank- og forsikringssektoren i øjeblikket satser mest på forbedring af kundeorienteringen, fornyelse af forretningsprocesserne og på reduktion af omkostningerne.

Malene Johansson, projektlederchef hos Management Events.

Malene Johansson, projektlederchef hos Management Events.

Siden 2006 har virksomheden “Management Events” hvert år kortlagt bank-, pensions- og forsikringssektorens prioriteringer inden for IT- og forretningsudvikling.
I år baserer undersøgelsen sig på deltagelse af 45 danske finansvirksomheder og på svar fra 170 topledere.
“Forbedring og udvikling af kundeorientering kommer i år ind på en førsteplads. Nu fokuseres der altså skar­pest på segmentering,” fortæller Malene Johansson, der er projektlederchef for Management Events.
På andenpladsen kommer fornyelse af forretningsprocesser, og det udtrykker sig ved massive investeringer i digitale kundeprogrammer på især de mobile platforme.
“Ikke så overraskende ligger omkostningsbesparelser nummer tre. Dette har været et højt prioriteret område i flere år, og vi ser, at en stor del af besparelserne høstes gennem it-systermer, som digitaliserer og automatiserer stadig flere processer,” forklarer Malene Johansson.
Hun tilføjer, at “time to market” generelt præger hele sektoren. “Det at tingene skal ske hurtigt og med høj effektivitet er udtryk for, at der hersker hård konkurrence. Man er nødt til at følge med udviklingen for hele tiden at være blandt de bedste og mest innovative og attraktive for kunderne.”

IT’s rolle vokser
Undersøgelsen peger desuden på, at virksomhederne i udviklingen af deres forretningsstrategier har mest fokus på eksisterende og allerede definerede områder. Her koncentreres indsatsen om at revurdere og forbedre forretningsprocesserne.
“Vi kan også se den tendens fortsætte, at IT spiller en stadig større rolle, hvilket udtrykker sig ved, at man aktivt forener IT-arkitekturen med hele forretningen.”
På investeringssiden ligger Business Intelligens og informationsstyring fortsat øverst på agendaen.

Talentudvikling kommer sidst
I undersøgelsen ranglistes en række af væsentlige succesfaktorer, og her kommer talentudvikling ind på en sidsteplads.
“Dette er bemærkelsesværdigt og måske lidt bekymrende, da udvikling af kundeorientering til sammenligning har den højeste rang, men sektoren bør ikke glemme, at det kræver gode medarbejdere for at kunne tiltrække nye kunder og fastholde de eksisterende,” lyder det fra Malene Johansson.
Management Events holder den 1.- 2.april det årlige arrangementet “StrategiTorvet Bank, Finans & Forsikring,” på hotel Comwell i Snekkersten hvor beslutningstagere og eksperter giver deres bud på sektorens fremtidige trends og udfordringer.

Væsentlige succesfaktorer

I undersøgelsen ranglistes en række af væsentlige succesfaktorer.
Kilde: Management Events.

Der er lukket for kommentarer.