Bank på en anden måde

Tekst: Jess Ulrik Verge

Coop Bank

Med en anderledes kundedialog, ingen gebyrer og en sammensmeltning af supermarked og filial træder Coop Bank nye stier i branchen.

Charlotte Skovgaard, direktør Coop Bank.

Charlotte Skovgaard, direktør Coop Bank.

I sommeren 2013 blev Coop Bank etableret som Danmarks yngste full service-bank med 25 ansatte og en vision om at tilbyde sig som privat bank for Coops medlemmer.
I dag har banken 60 ansatte og 1200 ‘filialer’ – nemlig Coops butikker, hvor man gebyrfrit kan indsætte og hæve penge.
Produkterudvalget omfatter lønkonto, kassekredit, forbrugslån, opsparing samt et kreditkort og en pc/tablet/mobilbank. Rådgivning klares over telefonen alle ugens dage.
Anden kontakt foregår via computer, tablet og mobiltelefon. Også tilmeldingen, der koster et depositum på 200 kr.

Skaber værdi for medlemmerne
“Vi kan være en anderledes bank, fordi vi er ejet af vores medlemmer og ikke af aktionærer,” siger Charlotte Skovgaard, der er direktør i Coop Bank.
“Vi har spurgt vores medlemmer hvilken slags bank, de kunne tænke sig, og ønskerne lød på enkle og overskuelige bankprodukter til en god pris.”
“Men forudsætningen for dette er, at vi kan holde omkostningerne nede. Derfor har vi fokus på at køre de administrative processer så billigt og så uberørte af menneskehænder som muligt,” forklarer Charlotte Skov­gaard.
Som bankcentral har Coop Bank valgt BEC, fordi den ifølge Charlotte Skovgaard var mest imødekommende over for bankens behov for STP-understøttelse (Straight Through Processing).
“Det er essentielt, når man skal ekspedere mange kunder, at operationen fungerer upåklageligt, og vi vil gerne påvirke BEC i retning af endnu mere STP-understøttelse,” lyder det fra Coop Banks direktør.

Henrik Jensen, BEC.

Henrik Jensen, BEC.

En anden brugeroplevelse
BEC betragter Coop Bank som en interessant og vigtig kunde.
“Vores fokus er at udbygge den platform, som alle vores kunder står på, så alle får glæde af det, som Coop Bank får udviklet hos os,” siger Henrik Jensen, der er chef for eBusiness i BEC.
“Jeg tror, tendensen er, at den digitale kommunikation med banken vil glide mere og mere over på kundernes præmisser, og her går Coop Bank foran og viser vejen ved fx at indføre en dialog, der vender om på den klassiske rækkefølge. I stedet for at kræve en formel godkendelse som indgang til dialog tager Coop Bank dialogen med det samme og lukker af med en formel godkendelse via NemID.”
“F.eks. sker en lånebevilling på baggrund af en foruddefineret scoring af kunden. Processen kan derfor køre fuldt automatiseret, uberørt af menneskehånd via STP.”
“Jeg tror dette bliver den naturlige måde at arbejde med flere kunder på i fremtiden,” siger Henrik Jensen.

Coop
Coop har i dag 1,4 millioner medlemmer. Foreløbig er mere end 20.000 blevet kunder i Coop Bank.

Der er lukket for kommentarer.